En på fyra av alla elever som går ut 9:an idag från Ale kommuns grundskolor gör det utan godkända betyg i alla ämnen. I lärarförbundets ranking ”Bästa Skolkommun 2020” hamnar Ale kommun på plats 275 av 290 kommuner totalt, dvs i botten. Andel sjukskrivningar bland lärare ligger också väldigt högt (plats 221 av 290) och lärartätheten, dvs antal lärare per elev är även den katastrofal (plats 277 av 290).
Vi har idag alla dessa problem trots att Ale kommun har både bra och kompetenta lärare med en relativt hög lärarlön, samt tillräckligt med resurser för att bedriva en bra skolverksamhet. Trots detta faller Ales skolor efter i skolresultaten.
Orsaken är den politiska styrning och felprioriteringar som drar ner kommunens skolor.
Alelistans skolpolitik i punktform:
- Skifta fokus tillbaka till undervisningen
- Stoppa vansinnesbygget av den nya skolan i Brandsbo.
- Rusta upp Himlaskolan
- Fler lärare
- Minska användandet av datorer där de inte behövs
- Bryt skolsegregationen
- Förbjud mobiltelefoner under skoltid (F-6)
- Inför trygghetsvärdar i och runt skolan
- Nej till tystnadskultur i skolväsendet!
- Utbilda lärare och vuxna på skolorna om vilka disciplinära åtgärder som är tillåtna inom skollagen och i vilka sammanhang de är applicerbara.
- Håll föräldrarna skadeståndsskyldiga om eleven medvetet förstört skolans egendom.
- Höj luftkvalitén i klassrummen
Skifta fokus tillbaka till undervisningen
Skolan ska inte vara en experimentverkstad för klåfingriga politiker, den ska styras av sin profession. Politikers ideologiska dogmatism har i många fall utgjort ett hinder för att möjliggöra för skolpersonal att kunna genomföra önskade och nödvändiga åtgärder. Politikernas primära roll ska, enligt Alelistan, vara att understödja professionen snarare än att lägga sig i verksamheten allt för mycket.
Vi tycker att resurserna bör gå till bättre undervisning, fler aktiviteter, bättre luft och framförallt, fler lärare, iställer för till skrytbyggen, nya skol-trender, konstverk och en större byråkrati.
Att fasaden på byggnaden ska se trendig och modern ut tycks vara viktigare för politikerna än undervisningens kvalitet och barnens hälsa och välmående. Alelistan vill satsa mer på innehållet, inte fasaden. Vi vill satsa på det som vi vet fungerar och dra ner på diverse onödiga utgifter.
Stoppa skolbygget i Brandsbo
Politikerna i kommunen vill just nu bygga en helt ny F-6 skola i Brandsbo, vägg i vägg med den kemiska industri som finns där och den gamla Tudor-fabriken. Detta istället för att renovera den redan existerande himlaskolan.
Den föreslagna skolan kommer att ligga på tudors gamla industrimark, bredvid en kemisk fabrik. Vi tycker det är ett exceptionellt dåligt ställe att ha en skola på av förklarliga anledningar. Utöver detta så är projektet planerat att kosta över 80 miljoner mer . det är pengar som skulle kunna gå till undervisningen istället.
Helt ny infrastruktur skulle också behövas byggas för ännu mer pengar (något som redan finns vid Himlaskolan). Det skulle alltså innebära att Brandsbo skulle förändras till en stor byggarbetsplats i 8 år. Vi tycker området i brandsbo skulle passa mycket bättre som en park eller en ordentlig fotbollsplan.
Dessutom skulle Himlaskolans lokaler stå tomma och behövas hyras ut, med risk för att det kan bli antingen öde-byggnader eller något nytt industriområde. Alelistan vill varken se öde-byggnader eller industri i centrala Alafors.
Marken där den nya skolan är tänkt behöver också sannolikt saneras. Skolan är planerad att byggas på mark som tidigare tillhörde tudors fabriker. Det finns heller ingen omfattande utläggning av vad som finns i den gamla industrimarken. Ingen vet helt enkelt hur mycket saneringsarbete som kommer att krävas. Tankarna går då oavkortat till det fiasko som är det nya ridhuset i Jennylund där kostnaderna först uppskattades till 25 miljoner och nu ligger på på hela 60 miljoner. Primärt tack vare de saneringskostnader som uppkom efter att bygget hade påbörjats. Nu verkar politikerna vara redo för att ta nya jätte-chansningar med förorenad mark. Ridhusets mark är också mycket mindre än vad som skulle behövas för en ny skola.
Byggandet skulle ta (uppskattat) 8 år, men då offentliga projekt ofta går över tidsramarna är det inte osannolikt att det skulle ta betydligt längre tid att färdigställa. Detta skulle också innebära att Himlaskolan skulle behöva iordning-göras under tiden, bara för att sedan övergivas. En totalrenovering av Himlaskolan är uppskattad att ta bara 4 år i jämförelse. Det betyder 4 extra år av en fin, fräsch skola för kommunens barn.
Rusta upp Himlaskolan
Himlaskolan är positionerad bredvid en skog, vandringsspår och skidbacke, inte någon kemisk industri. Istället för skorstenar finns det träd. Istället för betong finns det skog och gräsmattor. Istället för en pizzeria runt hörnet finns naturen. Himlaskolan är helt enkelt bättre positionerad enligt oss.
Skolan har en nyrenoverad hemkunskapssal (färdigställdes 2020), denna skulle bara skrotas om politikerna nu får sin väg. Skolan har också redan en stor idrottshall. Lekplatser, fotbollsplan och stora grönområden. Allt detta och mer är saker som skulle behövas byggas nytt helt från grunden om skolan sätts i Brandsbo. Dessa pengar skulle enligt oss göra sig bättre som: fler lärarlöner, större/ fräschare klassrum och fler roliga utflykter för barnen.
Det finns rum att växa i Alafors. Mycket av den mark som finns runt om Himlaskolan i Alafors används idag inte till något alls. Det gör det mycket enklare att expandera skolan i framtiden än om skolan skulle positioneras i Brandsbo. Det finns också mer grönområde och rum för aktiviteter än i Brandsbo.
+ ingen risk för en ny, större sanerings-katastrof likt jennylunds ridhus.
+ 85 miljoner (uppskattat) mer till undervisningen.
+ 4 år extra år med en bra, ny skola.
+ Mindre slöseri av skattebetalarnas pengar. ingen nyrenoverad hemkunskapssal kommer behövas överges t.e.x.
+ Behåller möjligheten för att göra annat på Brandsbo-marken såsom ett grönområde, park eller helt ny fotbollsplan.
+ Ingen risk för övergivna byggnader eller industri i centrala Alafors.
+ Infrastrukturen finns redan för Himlaskolan. Ingen åttaårig arbetsplats mitt i brandsbo eller svårframkomlighet medan vägar byggs om.
+ Vi vill även plantera fler träd mellan skolan och motorvägen samt sätta upp bättre bullerplank för att minska ljudet från motorvägen. Det är något som enkelt går att göra vid Himlaskolan.
Samhälleliga problem blir skolproblem.
När sociala problem i samhället ökar tycks det finnas en indirekt förväntan från makthavare att lärare ska vara kapabla att, utöver sitt läraryrke, exempelvis också agera socialtjänst, psykolog, förälder och polis. Istället för att utöka skolans personalstyrka för att kunna bemöta de behov som uppkommit tenderar politiker att hellre utöka antalet arbetsuppgifter för de redan anställda. Situationen blir givetvis ohållbar. Vi vill därför öppna för att utöka skolpersonalen med den kompetens som nuvarande situation kräver, detta i syfte att avlasta lärarna så de kan fokusera på sina primära arbetsuppgifter.
Utöver detta så har Sverige tagit emot väldigt många från kulturer där skolan har ett mycket större fokus på att uppfostra barnen, en uppgift som primärt föräldrarna har här i Sverige. Denna kulturkrock har varit en stor faktor i att den skolkultur och attityd som finns mot skolan i många problemområden har kunnat växa sig starkare. Alelistan är här beredda att ta tjuren i hornen. Vi vill vara extra tydliga, speciellt i de skolor som har dessa problem, att få föräldrarna att ta en mer aktiv roll i deras barns uppfostran. Det betyder fler, mer konkreta brev och samtal hem, fler föräldrasamtal, ett minimikrav på ett obligatoriskt föräldrasamtal per termin etc.
Skolproblem blir samhälleliga problem.
En problematisk skolgång leder ofta till ett problematiskt liv. Det sociala arvet vi lämnar efter oss kommer att få katastrofala följder om vi inte vågar ta tag i dagens problemen med hårdhandskarna. Det går inte längre att blunda för utvecklingen och flytta till “fina områden” för att ens barn ska få en bra skolgång, grundproblemet måste lösas. Det betyder mer resurser där det verkligen behövs, Det betyder fler lärare, det betyder hårdare tag mot problematiska elever samt ett rakare språk mot föräldrarna.
Fler lärare och mindre byråkrati ger bättre förutsättningar.
Lärartätheten i Ales skolor 2020 var nästan sämst i landet (plats 277 av 290)[2]. Desto fler elever per lärare desto mindre tid kan en enskild lärare spendera med varje elev. En större klass betyder också att en mindre andel av tiden går till undervisning, för att det krävs mer tid av läraren att hålla klassen under kontroll. Det blit alltså två negativa effekter av att ha en låg lärartäthet. Det betyder mindre tid för undervisning, mindre tid för att hjälpa barn som behöver det och mindre tid att bygga förtroende och tillit mellan barnen och läraren.
Ett annat stort problem är den byråkrati och sönder-systematisering som har under lång tid vuxit och vuxit i det offentliga, och inte minst i skolväsendet. I dagens skolsystem med standardiserade test och nationella prov (på vilka betygen bedöms) så har fokus skiftat från att lära barnen riktig kunskap till att lära barnen att enbart skriva rätt på proven. I dagens skolverksamhet spelar det ingen roll om eleven verkligen har förstått ämnet eller om eleven har något intresse i området. Allt som spelar roll för dagens skolor är att de kryssar i rätt ruta i proven.
Vi i Alelistan trycket detta är helt fel sätt att bedriva en undervisning. Skolans uppgift bör vara att få barn intresserade i olika ämnen och hjälpa dem förstå olika ämnen på djupet. Det är något som kräver både erfarenhet och ett brinnande engagemang. Det kräver goda relationer mellan lärarna och eleverna och det kräver tid. TId mellan lärare och elev, tid som idag spenderas mer och mer i kontor snarare än i klassrummen.
Alelistan vill ha både fler lärare och mindre byråkrati. Vi tror det är det absolut bästa sättet att få en bättre undervisning. Mer tid mellan eleven och läraren. Det är nyckeln till en bättre skola.
Återgå till en mer klassisk, evidensbaserad skolundervisning – bort med digitaliserings-flum.
Inom skolan, precis som inom andra offentliga institutioner så har fokus tagits från huvuduppdraget och istället lagts på saker som “låter bra”. Att vara först på bollen när det gäller den nyaste trenden har inom politiken blivit viktigare än de resultaten detta har medgett.
Ett bra exempel på detta är datorns introduktion i skolan. Ale kommun var snabba på bollen när det kom till personliga skoldatorer, något vilket kommunpolitikerna ofta har stoltserat över. Datorernas inverkan på undervisningen och vilken effekt det har fått på barnen är det dock sällan något som man pratar om.
Skoldatorn för med sig både möjligheter och problem. Att kunna använda en dator i dagens samhälle är jätteviktigt. Stavningsprogram som hjälper barn att lära sig stava eller andra datorprogram som till exempel kan hjälpa barn lära sig programmera är såklart jättebra. Men man måste komma ihåg att skoldatorn är enbart ett verktyg. Precis som man inte kan bygga ett hus med bara en hammare så kan man inte utföra en bra undervisning med bara en skoldator.
Alelistan driver att begränsa användandet av skoldatorn till enbart de moment där den är nödvändig. Överanvändning av skoldatorn har idag gjort så att många som går ut grundskolan knappt ens kan skriva med penna och papper. Skoldatorn bör vara ett komplement snarare än ett substitut.
Något annat som både Skoldatorn och mobiltelefoner medför är en distraktion. Med tillgång till en hel värld av underhållning är det inte konstigt att mång unga idag har svårt att fokusera i skolan. Att elever hellre sitter med mobilerna på rasterna istället för att vara ute och leka är inte heller konstigt.
Vi på Alelistan tror dock detta är väldigt farligt på lång sikt. Istället för att leka lekar, lära sig och delta i olika sociala sammanhang och få nyttig motion på köpet så blir nu istället fler och fler barn beroende av sina mobiltelefoner och dess konstgjorda dopamin-algoritmer. Hälsan blir sämre och många av de sociala aspekterna förloras och resultaten går generellt ner. Allt som effekt av den så prisade “digitaliseringen”.
Alelistan vill därför införa ett mobiltelefons-förbud på alla kommunala skolor i kommunen (F-6). Utöver detta vill vi också begränsa användandet av skoldatorn i såväl ämnen där det inte behövs som på rasterna. Vi vill se mer fokus på de klassiska undervisnings-sätten som vi vet fungerar och som ger resultat.
Alla ska ha rätten till en trygg omgivning, speciellt våra barn.
Att samhället i stort har blivit allt mer och mer otryggt är ingen nyhet. Skjutningar, knivslagsmål, gruppvåldtäkter, förnedringsrån, den eviga drogproblematiken. Tyvärr är listan lång. Även Ale har fått sin del av den nya otryggheten i samhället. Alelistan vill ändra på det. Utöver våra åtgärder i Brottsbekämpningsprogrammet vill vi införa trygghetsvärdar speciellt för områdena på och runt kommunens skolor. Trygghetsvärdarna ska finnas där för allt från bråk till att motverka droghandel och allvarliga brott på skolan. Trygghetsvärdarna ska känna till området och dess problem, ha god kontakt med polisen och ge en mycket behövd känsla av trygghet för såväl lärare som elever.
Alelistan vill skapa en öppnare och ärligare skolkultur.
Att Sveriges skolor har haft strukturella problem har ofta varit känt bland lärare. Tyvärr så har det visat sig att många har haft problem att föra fram problemen i ljuset. Att det finns en tystnadskultur i de svenska skolorna har rapporterats många gånger och det är något vi på Alelistan inte tolererar.
För att motverka tystnadskultur måste lärarna få en möjlighet att lyfta problem i skolan anonymt. Alelistan vill därför införa en visselblåsarfunktion i kommunen för att anställda inom skolan ska höras utan att de riskerar kritik från kollegor eller arbetsgivare.
Utbilda lärarna om skollagen gällande disciplinära åtgärder.
Att lärare måste handskas med elever som inte vill samarbeta är tyvärr en realitet som inte går att ändra på. Det vi kan göra är att ge läraren verktyg för att lätt och effektivt handskas med olika problem. Idag finns det i allmänhet en stor osäkerhet bland lärare om vad man får och inte får göra. Utöver okunskap bland lärare om vad som är tillåtet inom skollagen så finns det ofta ett tryck ovanifrån om vad man bör och inte bör göra. Det kan vara från rektorer som inte vill ha arga samtal från föräldrar eller press från politikerna. Vi på Alelistan tycker att man bör följa skollagen och varje lärare skall veta exakt vilka åtgärder den kan ta i vardera situation. Vi vill se en större kunskap i detta ämne bland såväl lärare som rektor. Ingen press ska finnas ovanifrån för att inte följa skollagen och ingen lärare ska kunna straffas för att ha följt skollagen.
För att genomföra detta vill vi kontinuerligt jobba med utbildning om vad man får och inte får göra i olika situationer. Detta gäller både lärare och rektorer.
Inget medvetet förstörande skall tolereras.
Att skolans egendom förstörs av elever har blivit ett allt större problem i Sverige. Det innebär utgifter som skulle kunna gå till att förbättra skolorna. Om en elev förstör någonting så försämrar den också skolgången för alla elever på skolan. Alelistan vill därför se en nolltolerans när det kommer till förstörelse av skolans egendom som kan anses ha skett med flit. Alelistan vill hålla föräldrarna skadeståndsskyldiga för eventuellt förstörd skol-egendom.
Vad som anses vara “med flit” kommer att lämnas upp till skolorna att bestämma.
Bra luft är ett måste!
Luften i många skolor är ökänt dålig. Ofta så har antingen undermålig ventilation installerats eller så går den inte på full effekt för att skolan vill spara pengar på elräkningen. Vi tycker det är vidrigt att det ser ut så på många skolor idag. Dålig luft och speciellt hög koldioxidnivå har kopplats till huvudvärk, sömnighet, minskad koncentrationsförmåga och mycket mer.
Vi på Alelistan vill därför installera koldioxidmätare i skolan med ett krav att koldioxidhalten aldrig går över 800 ppm. Detta skall försäkra att alla kommunens elever ska ha bra luft i sin skolmiljö.